14 Kasım 2013 Perşembe

NAR EKŞİLİ PIRASA

Şimdi bu da nereden mi çıktı? Tabi ki egeden. Denizlili bir arkadaşıma akşam yemeğine gittiğimde tattım ilk olarak. Annem de ben de çok severek yedik. Ardından tarif alındı tabi ki. Aslında çok alengirli bir tarif değil. Pırasa zeytinyağlı pırasa pişirir gibi pişirilip ılıyınca üzerine nar ekşisi gezdiriliyor. Minicik bir dokunuş ile pırasa harika bir lezzete dönüşüyor. Zaten çok sevdiğim bir sebzedir. Sık sık yapar yerim. Bu haline ise bayılıyorum. Nar ekşisinin tatlı-ekşi rahiyası çok yakışıyor pırasaya.
Hazır konu pırasa iken bir kaç ipucu da vereyim. Malum yapımı çok kolay gibi görünse de kıvamı tutturması zor  bir yemektir. Hele mutfakta yeniler için.
Pırasa seçerken  dikkat edilecek tek nokta kabukların kalın olmaması. Ben genelde köylülerden tazecik ve ince olanlarından alırım. Pazarda etrafa şöyle bir bakıın. Kimin önünde sebze meyve çok az 1-2 sepet ise o kendi tarlasından almıştır:) Bu da benden bir tiyo.
Pırasa yemeği mutlaka dinlendirilmeli. Ben 24 saat dinlenmiş pırasa yemeğini hiç bir şeye değişmem.
Bir de yeni öğrendiğim bir metot. Pişirirken pırasaların üzerine yağlı kağıt sermek. Yağlı kağıt pırasaların dağılmasını önlüyormuş. Ben denemedim. Ama ilk fırsatta deneyip fotoğraflayacağım. Bu sayede sunum daha bir güzel olacaktır eminim.

Yağlı kağıdı tecereye uygun kesmek için ise tencere kapağından yararlanarak yapılıyor.
Son olarak Arnavutların pırasa için söyledikleri bu söz çok hoşuma gittiği için sizlerle de paylaşmak istiyorum.
"Paaasa olsa yemem" demiş Arnavut.....Şimdiden kolay gelsin.
MALZEMELER
500 gr pırasa
2 adet orta boy havuç
3 yemek kaşığı nar ekşisi
1 çay bardağı zeytinyağı
1 adet küp şeker
2 yemek kaşığı pirinç
1 adet kuru soğan
1 yemek kaşığı biber salçası
1,5-2 su bardağı su
Karabiber, pul biber,tuz

Pırasaları ve havuçları ayıklayarak doğrayalım (pırasaların ilk katlarını mutlaka soyun).
Tencereye zeytinyağını alıp kızdıralım. Yemeklik doğradığımız soğanı atıp ölene dek ara sıra karıştırarak kavuralım. Havuçları ekleyip bir dakika daha kavuralım. Salçayıda ekleyip bir iki karıştırıp kavurmaya devam edelim.
Pırasaları havuçlara ekleyip tüm malzemeleri 1 dakika daha kavuralım.
Tuz,karabibe, pul biber, şekeri ekleyip ocağın altını kıstıktan sonra tencereninde kapağını kapatıp pırasalar suyunu salana dek pişirelim.
Pirinci yıkayıp südürelim.
Suyunu salan pırasaların(Bu arada rengide hafif dönmüş olacak) ortasını havuz gibi açıp pirinci oluşan bu havuza ekleyelim.
Pırasaların saldığı suya göre su ilave edelim. Suet olsun.yun pırasaların üzerini geçmemesine dikkat edelim.
Ocağın altını açıp pırasanın suyunu kaynamasını sağlayalım. Ardından ocağı kısıp yaklaşık 20 dakika pırasaları pişirelim.
Ilıyan pırasaya nar ekşisini gezdirelim.
Ben pırasayı ılık olarak severim. Ama siz soğuk seviyor iseniz o şekilde servis edin.
Afiyet olsun.

Hiç yorum yok: